جهت برداشتن کیسه صفرا عمل باز

بهتر است یا لاپاروسکوپی(بسته)؟

.

سوال اغلب بیماران اینه،کدوم روش بهتره آقای دکتر؟

عمل لاپاروسکوپی بدلیل برش کمتر،درد کمتر،احتمال عفونت و فتق کمتر و برگشت زودتر به شرایط عادی زندگی،انتخاب اول جراح و بیمار هست.اما چرا گاها از لاپاروسکوپی

بد گفته میشه؟!

۱-در بعضی بیماران،خصوصا خانمهای جوانی که بتازگی زایمان انجام دادن و افراد پیر،مشکل اصلی وجود سنگ یا تنگی در مجرای صفراوی هست ولی بدلیل سختی تشخیص توسط سونوگرافی و عدم توجه کافی جراح،ممکنه علایم

به سنگ کیسه صفرا ربط داده بشه و عمل برداشتن کیسه صفرا (باز یا لاپاروسکوپی)انجام بشه!در این موارد بیمار بلافاصله

بعد از جراحی دچار تشدید درد،زردی و استفراغ میشه

و مسئله به تکنیک لاپاروسکوپی ربط داده میشه در حالی که مشکل جای دیگریست.راه دقیق تشخیص،ارزیابی تستهای کبدی قبل از عمل هست.

۲-در عمل لاپاروسکوپی،بدلیل اینکه امکان لمس ارگانها با انگشت وجود نداره و جراح با چشم تصمیم میگیره،امکان بررسی مجرای صفراوی و لمس سنگ احتمالی حین جراحی نیست و این مشکل از معایب لاپاروسکوپی هست.

۳-اصولا بدلیل برش و درد کمتر،تمایل کلی به عمل جراحی در بیماران،خصوصا افراد جوان بیشتر هست و این افزایش شیوع عمل جراحی بالطبع با افزایش عوارض همراه هست و ارتباطی به تکنیک جراحی نداره.

۴-در بعضی موارد نیز جراح ممکنه در حین لاپاروسکوپی به مجرای صفراوی یا روده آسیب بزنه و منجر به بروز عوارض بشه.

.

خلاصه کلام اینکه عمل جراحی لاپاروسکوپی روش انتخابی در جراحی کیسه صفرا هست و جراح می بایست همیشه قبل از عمل جراحی تستهای کبدی رو چک کنه تا از بروز عوارض جلوگیری شود.

دسته‌بندی نشده